O pierwszych krokach wirtualnej rzeczywistości na przykładzie Oculus Rift

Oculus Rift girl

O wirtualnej rzeczywistości usłyszeliśmy już jakiś czas temu i od tej pory technologia ta staje się coraz bardziej popularna. Wzrost zainteresowania systemami VR zawdzięczamy firmie Oculus VR. Jej założycielem jest Palmer Luckey, który dzięki serwisowi croudfundingowemu- Kickstarter pozyskał fundusze potrzebne na zbudowanie i przetestowanie prototypu gogli.

Oculus Rift DK1
Oculus Rift DK1

Gdzie narodziła się idea?

Pan Luckey już od najmłodszych lat przejawiał ogromne zainteresowania do elektroniki. Będąc nastolatkiem, dużo eksperymentował z projektami wysokonapięciowymi, takimi jak cewki Tesli czy coilgun-y. Interesował się również techniką laserową. Niedługo potem rozpoczął prace związane z tematyką wirtualnej rzeczywistości. Efektem tych prac było zbudowanie ponad 50 różnych modeli okularów realizujących widzenie stereoskopowe. Vuzix iWear VR920 oraz Fakespace Push to przykłady stworzonych w tym czasie projektów.

Luckey był jednak niezadowolony z pracy stworzonych przez siebie urządzeń, które były mało kontrastowe, posiadały duże opóźnienia i zapewniały wąskie pole widzenia. Próby ograniczenia negatywnych parametrów zwieńczone zostały zbudowaniem okularów CR1 w 2011 roku. Kolejne 10 miesięcy spędził nad udoskonalaniem prototypu. Swoje postępy publikował na łamach forum MTBS3D. Szósta wersja urządzenia otrzymała nazwę „Rift” i z założenia miała być to wersja DIY (Do It Yourself). W celu zdobycia większego zainteresowania postanowił skorzystać z serwisu Kickstarter. W tym momencie narodziła się firma Oculus VR.

Stały bywalec forum Meant To Be Seen 3D– John Carmack zainteresował się działaniami Palmera i zamówił egzemplarz Oculusa. Wprowadzając swoje poprawki w oprogramowaniu, zaprezentował urządzenie współpracujące z wersją testową jego gry: Doom 3 BFG Edition na targach Electronic Entertainment Expo 2012. Oculus Rift spotkał się z ogromnym zainteresowaniem, a sam Palmer postanowił rzucić studia, by skoncentrować się na projekcie.




Po ogromnym sukcesie do grona zainteresowanych projektem dołączył Brendan Iribe- znany programista, CEO firmy Scaleform, osoba odpowiedzialna za interfejs użytkownika Cywilizacji 4. Wyraził on niezbyt pochlebną opinie o jakości wykonania urządzenia i dorzucił skromną kwotę w wysokości kilku tysięcy dolarów. Objął on posadę CEO Oculus VR Inc., a jego kolega ze Scaleform- Michael Antonov dołączył do firmy jako Chief Software Architect.

Oculus Facebook
Oculus Facebook

Projekt rozrastał się w ogromnym tempie i gromadził coraz to większe grono zainteresowanych. Podczas kampanii projekt przerósł oczekiwania Palmera i przyniósł zyski w wysokości 2,4 milionów dolarów.W marcu 2014 roku Oculus VR został nabyty przez firmę Facebook za kwotę około 2 miliardów dolarów ( 1,6 mld $ w akcjach i 400 mln $ gotówką). Palmer pracuje nad projektem niezależnie od Facebooka, a w oficjalnym oświadczeniu Mark Zuckerberg mówi o planach podbicia rynku gier.

Rzut oka na rozwiązania techniczne

Pierwsza wersja Oculus miała ograniczone pole widzenia oraz duże opóźnienia co było widoczne przy gwałtownych ruchach głowy. Oto zestawienie danych technicznych wersji deweloperskiej DK1 oraz DK2.

Oculus Rift DK1 i DK2
Oculus Rift DK1 i DK2
DK1 DK2
Rozdzielczość 1280×800 1920×1080
Typ Matrycy RGB Pentile
OLED Nie Tak
Rozmiar Ekranu 7” 5.7”
Model i Producent Ekranu Innolux HJ070IA-02D 7” LCD Samsung Galaxy Note 3
Opóźnienia 50ms – 60ms 20ms – 40ms
Low Persistence Nie Tak
Odświeżanie 60Hz 75Hz
Orientation Tracking Tak Tak
Positional Tracking Nie Tak
Żyroskop, Akcelerometr, Magnetometr Tak Tak
FOV 110 100
3D Stereoskopowe Stereoskopowe

W tym momencie Oculus VR zapowiedział wypuszczenie na rynek wersji konsumenckiej okularów, a 6 stycznia bieżącego roku pojawiła się oficjalna informacja na temat ceny. W pre-orderze, za zestaw składający się okularów Oculus Rift, słuchawek, mikrofonu, sensora, kontrolera Oculus Rift, Xbox’a One oraz dwóch gier prezentujących możliwości urządzenia: czyli Luckey’s Tale i EVE: Valkyrie musimy zapłacić 600$.

Zestaw z Oculus Rift
Zestaw z Oculus Rift

Wymagania sprzętowe Oculus Rift

  • Karta Graficzna: NVIDIA GTX 970 / AMD R9 290 lub wyższy;

  • Procesor: Intel i5-4590 lub wyższy;

  • Pamięć: 8GB+ RAM;

  • Wyjścia: Kompatybilne HDMI 1.3 video output;

  • Wejścia: 3x USB 3.0 plus 1x USB 2.0 ;

  • System operacyjny: Windows 7 SP1 64 bit lub nowszy.

Oculus Rift wirtualny świat

Jeśli Twój PC nie spełni wymagań sprzętowych, to Oculus VR wprowadza możliwość zamówienia zestawu dedykowanego komputera wraz z paczką VR. Cena takiego zestawu na ten moment wynosi 1500$. Na stronie producenta pojawia się również informacje o specjalnych zniżkach przy szybkim zdecydowaniu się na zakup Oculus Ready PC oraz Rift.


Udostępnij:Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on Reddit0Share on Tumblr0Digg thisShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someonePrint this page

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *